René Pennings       

Risico's nemen met gezond verstand

Max versus Lewis: risico's in de beslissende race

Een blik in de nabije toekomst: het is vrijdag 10 december 2021. De Nederlandse formule 1-coureur Dex de Rappe [1]  kan aanstaande zondag geschiedenis schrijven door als eerste Nederlander ooit de formule 1 te winnen, een van de best bekeken sportevenementen ter wereld. Dex staat zes punten achter op de huidige wereldkampioen Levi Washington. Als Dex de race wint en Levi wordt tweede, dan is Dex met twee punten meer wereldkampioen. Maar de teambaas van Dex, Cas Warner, worstelt met een mysterieus motorprobleem. Kun jij hem helpen?

In een gekoelde ruimte iets buiten het circuit van de woestijnstad Abu Dhabi kijkt Warner zijn twee belangrijkste mecaniciens indringend aan. Op het scherm van ieders tablet staat het mysterieuze probleem grafisch weergegeven. De race aanstaande zondag wordt de 22e en laatste van het seizoen. En de beslissende! Eerder in het seizoen heeft het team al drie keer de complete motor moeten vervangen. Eén keer was het botte pech, maar de andere twee keer zit het team niet lekker. In totaal was Dex zeven keer uitgevallen in een race. Zonder die uitval was hij al lang en breed wereldkampioen geweest en zou de race van zondag een formaliteit zijn geweest.

In alle zeven de gevallen zaten er na afloop scheuren in het motorblok. De scheuren leidden er toe dat de motor uitviel en er kostbare punten werden verspild. Tot overmaat van ramp reed Dex in bijna zeven gevallen op kop. Warner geeft Jeff als eerste het woord. Jeff, 41, is geboren met motorolie in zijn bloed. Al op zijn vijftiende maakte hij als jongste bediende deel uit van een formule 1-racestal. Hoewel hij geen officiële technische opleiding heeft, beschikt hij over gouden handen en een praktisch onfeilbare intuïtie.










Jeff vermoedt dat de temperatuur het probleem zou kunnen zijn. Als de aandrijving op een koele dag opwarmt, kunnen de onderdelen in het motorblok in een verschillend tempo uitzetten. Maar tot zijn verrassing verschenen er twee scheuren in het motorblok tijdens de heetste race van het seizoen. Warner geeft zijn Chief Engineer, Bill het woord. Bill is met zijn 34 weliswaar jonger dan Jeff, maar heeft een indrukwekkend cv. Op zijn negentiende had hij zijn eerste master te pakken en dankzij zijn data science-achtergrond heeft hij eerder in een kleiner team aansprekende successen behaald. Twee jaar geleden werd hij door Warner weggekocht. Een gouden greep, want hij wist niet alleen het team op een hoger plan te krijgen, maar heeft ook een klik met de stoïcijnse en niet altijd even wereldse Dex.

Bill zet uiteen dat hij in zijn grafiek een correlatie probeerde te ontdekken tussen de scheuren en de temperatuur. Met de beste wil van de wereld kan hij er geen vinden. Hij memoreert dat het motorblok in veertien races zonder scheuren over de finish is gekomen. In uiteenlopende weersomstandigheden.

‘We kunnen de komende twee dagen geen ijzer met handen breken,’ stelt Bill. De motor vervangen betekent dat Dex een gridstraf krijgt en achterin moet starten. Dan kunnen we het kampioenschap op onze buik schuiven. We zouden een coating over het motorblok kunnen overwegen. Eentje op basis van nanotechnologie. De coating kan als het ware zelf denken en stuurt zichzelf naar de dunner wordende plekken.’

‘Klinkt goed,’ reageert Warner. Jeff humt instemmend. ‘Maar,’ vervolgt Bill, ‘de coating is nog niet buiten het laboratorium getest én we moeten dit ter goedkeuring voorleggen aan de FIA, de organisatie.’

Warner wrijft over zijn stoppelbaard. Een nieuwe motor en een experimentele coating kennen veel te veel risico’s. Wat zijn techneuten niet hoeven te weten, is dat bij winst van Dex het team is verzekerd van twee nieuwe, lucratieve sponsordeals. Als hij verliest zouden zo maar enkele sponsors zich kunnen terugtrekken.













Bill is de eerste die de stilte in de gekoelde ruimte doorbreekt. ‘Jongens, de wereld van de formule 1 bestaat uit de grenzen opzoeken en er dan een beetje overheen gaan. Dat betekent dat we gewoonweg niet alles onder controle kunnen hebben. Als je wilt winnen, moet je risico’s nemen. Dat weet iedereen in dit wereldje. Dex waagt iedere race zijn leven, jij steekt er al je geld in en voor mij staat mijn reputatie op het spel. Mijn hartslag en bloeddruk gaan zondagmiddag door het plafond. En geloof me, die sensatie wil ik voor geen goud in de wereld missen.’

Warner werpt nog een keer een blik op de grafiek en kijkt daarna naar Jeff. Hij ziet de twijfel in de ogen van zijn meest ervaren monteur. ‘Ik weet het niet, baas. Die temperatuurschommelingen zitten mij niet lekker.’

De blik van zijn chief engineer spreekt boekdelen. ‘Hé, no risk no fun, capo!’

Warner heeft het plots koud en zet de airco uit. Het heeft hem altijd verbaasd hoe koud de nachten in de woestijn worden. ‘Voor zondag wordt een temperatuur van tien graden verwacht,’ informeert Jeff het tweetal.

‘Stomme klimaatverandering,’ reageert Warner. ‘Jongens, we gaan gewoon racen zondag, zonder aanpassingen of wat dan ook. We gaan wereldkampioen worden!’

Nu is het jouw beurt, beste lezer. Hoe waarschijnlijk is het dat Dex die zondag wereldkampioen gaat worden? Vraag jezelf welke zaken het meest bepalend kunnen zijn. Betrek je vrienden, collega’s en andere mates bij je afwegingen. Heb je nog vragen of behoefte aan aanvullende informatie, laat het mij weten via renepennings99@gmail.com. Volgende week, 2 november, publiceer ik de kans dat Dex wereldkampioen word. De case is overigens gebaseerd op ware gebeurtenissen.

[1] Onze juridische afdeling adviseerde indringend om voor deze case fictieve namen te gebruiken. Iedere gelijkenis met bestaande personen berust op hun verzoek dan ook op louter toeval.

René Pennings
Oktober 2021